Fendi’nin Peekaboo Çantası, Mevlana Felsefesiyle İçsel Yolculuğa Çıkaran Bir Sanat Eserine Dönüşüyor

Kültür-Sanat

Fendi Peekaboo çantayı, Mevlana’nın sözlerinden yola çıkarak yeniden yorumlayan Tayvanlı Türk sanatçı Melek Kocasinan (Gao Anqi)'ın eseri, Ankara’daki Çankaya Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde, 16-30 Haziran tarihleri arasında düzenlenecek olan “Tanış Olmak” sergisinde sergileniyor.

 

Tayvanlı Türk sanatçı Melek Kocasinan (Gao Anqi), Türkiye’deki sergilerine bir yenisini daha ekledi. İkonik ve zamansız tarzıyla dikkat çeken Fendi Peekaboo çantayı, Mevlana’nın sözlerinden yola çıkarak yeniden yorumlayan Kocasinan’ın eseri, Ankara’daki Çankaya Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde, 16-30 Haziran tarihleri arasında düzenlenecek olan “Tanış Olmak” sergisinde sergileniyor. 

 

İtalyan moda markası Fendi’nin ikonik olduğu kadar zamansız çizgiler de taşıyan çantasını bir sanat eserine dönüştüren Melek Kocasinan, bu eserinde gündelik nesneler kullanarak yeni anlamlar üretmeyi, bu anlamlarla da içsel yolculuğa çıkmamızı sağlıyor. Mevlana’nın “Gönlünde olanı benden gizleme ki, benim gönlümdeki de ortaya çıksın,” sözünden esinlenerek kalbimizdeki yeteneklerin ortaya çıkması için iç dünyamızı açmamız gerektiğini vurgulayan sanatçı, tasarladığı ve çantayı merkezine koyan heykelini Çankaya Çağdaş Sanatlar Merkezi’nde sergiliyor.

 

16-30 Haziran tarihleri arasında düzenlenen “Tanış Olmak” sergisinde sergilenecek olan Peekaboo çantalı heykel, yükseldiği katman katman aynalı basamaklarla, bir yandan sosyal statüde yükselmeyi canlandırırken; bu yükselişi sindirmenin, kendini aşarak başkalarıyla paylaşmanın, topluma geri vermenin önemini de vurguluyor. Çantanın sol tarafında gözüken kırmızı camdan kalp ile çantayı insanlaştıran Kocasinan, izleyicinin çantadan taşan mücevherimsi ve parlak nesnelere bakarken zemindeki aynalı yüzeylerde kendini de görmesini ve iç zenginliklerine yönelmesini amaçlıyor. Bir başka insanın yeteneklerini, hayatla paylaştıklarını gözlemlerken kendimizle ilgili keşfedeceklerimize odaklanmayı hatırlatıyor.

 

Modaya ilgisi Tayvanlı tasarımcı anneannesinin çantalarına olan merakı sayesinde başlayan Melek Kocasinan; “Tasarımcı çantalar günümüzde bir nevi statü göstergesi. Fendi Peekaboo’yu seçmemin sebebi içine bakmaya, yani “peek” etmeye özel bir tasarımı olması. Çantanın iki ana bölmesi önündeki metal tokayı çevirerek açılıyor ve çanta içini dışarıya gösteriyor. Bu çantanın kapaklarının aşağı doğru eğilebilmesi ve içini göstermesi, bana sahip olduğu yetenek ve bilgisini saklamak yerine diğerleriyle paylaşan bir insanı hatırlatıyor. Bu yüzden de çantayı statüyü koruyan değil, ilişkileri güçlendiren bir hale sokmak istedim. Saklamayıp kendini açarsan, ben de kendimi ve yeteneklerimi keşfedebilirim. İnsan kendini ancak diğer bir insanda fark edebilir, mesajını görsel dilde aktarmak istedim,” diyor.  

 

SANATÇININ TÜRKİYE’DEKİ DİĞER SERGİSİ

Melek Kocasinan’ınHaziran ayı başında düzenlenen ArtContact İstanbul Çağdaş Sanat Fuarı’nda sanatseverler ve ulusal ve uluslararası basın tarafından büyük ilgi gören “Karanlıkta Işıldayan” resim serisi, 21 Haziran – 1 Temmuz tarihlerinde Beşiktaş Akaretler’de Karl & Ein Sanat Galeri’sinde ziyarete açılıyor. 

 

Tayvanlı Türk sanatçıMelek Kocasinan (Gao Anqi) kimdir?

Melek Kocasinan 1983’te Ankara’da doğdu, 7 yaşında Tayvan’a gitti, orada ilkokula başladı. Çince bilmediği ilk zamanlarda Çince yazı karakterlerini resim gibi algılayıp çiziyordu. Geleneksel Çin Resim teknikleriyle resimler yapan Türk babasının doğal kağıt, fırça ve boyalarını; Çince kaligrafi ustası/yazar olan Tayvanlı annesinin siyah mürekkep hazırlayışını görerek küçük yaşta sanatla tanıştı. Amerika’da Yale Üniversitesi’nde yüksek lisans yaparken aldığı sanatsal eğitimleri, New York’ta Nuala Clarke’tan aldığı resim eğitimi, Türkiye’ye dönüşü sonrası çeşitli sanatçılardan aldığı bireysel dersler ve ESMOD Uluslararası Moda Akademisi’nde aldığı moda tasarımı/illüstrasyon eğitimleri ile zenginleştirdi. Kocasinan çalışmalarında; bellek, kadın kimliği, çok kültürlülük, beden algısı, aidiyet, kültürlerarası etkileşim gibi konuları işliyor. Kişisel mitolojisini dışavurumcu bir tavırla aktaran sanatçı, sanatsal pratiğinde dijital ve fiziksel araçları bir arada kullanmanın olasılıklarını araştırıyor. Resimlerinde, kolajlarında ve buluntu nesne heykellerinde deneyimlediği Türkiye, Tayvan ve Kuzey Amerika kültürlerinin etkileri görülebilir. Modern/Çağdaş Sanat okumaları, eser çözümleme ve sanat eleştirisi eğitimlerini de tamamlayan sanatçının Taiwan Merkezi Haber Ajansı (CNA), United Daily News Group, Mirror Media Group (New York) gibi dünyaca ünlü yayınların yanı sıra Türkiye’de de Hürriyet, Gazete Sanat, Gazete Pazar gibi yayınlarda defalarca haberi yayımlandı.

 

 

Kaynak: (BHA) – Beyaz Haber Ajansı